Rutes

DE VILANOVA A LES ERMITES, TALAIA I FAR DEL BAIX CAMP

Excursió de curt recorregut que, des del poblet de Vilanova d’Escornalbou, ens durà a les ermites de la Mare de Déu de la Roca i de Sant Ramon de Mont-roig del Camp, que s’erigeixen en talaies privilegiades sobre el Baix Camp, encimbellades al capdamunt de la roca roja.

Iniciem l’excursió al poble de Vilanova d’Escornalbou, sortint pel carrer de la Font i, després de creuar el barranc de la Font de l'Arc, continuem en direcció sud a Mont-roig i la Muntanya de l’Areny. Quan arribem als seus peus, podem continuar recte pel planer camí dels carlins fins a l’ermita de la Mare de Déu de la Roca. Els més avesats a caminar i sense por a les alçades tenen l’opció d’enfilar-se a la dreta per un corriol, que després de passar per uns resalts de roca equipats amb cables, els permetrà arribar al capdamunt de la Muntanya de l’Areny. Aquí, els aires marins han esculpit formes màgiques a la roca de gres vermell, que prenen cos en la nostra imaginació, mentre gaudim de les imponents vistes sobre la plana abocada a la mar Mediterrània. Després de travessar una llisera de roca, voregem la muntanya pel vessant marítim, fins arribar a les escaletes del Diable, que ens permeten arribar a l’encimbellada ermita de Sant Ramon. Baixarem fins a l’ermita de la Mare de Déu de la Roca, de la que tingueren cura durant 4 segles els frares d’Escornalbou, i seguirem avall, pels amplis revolts empedrats, fins trobar el camí dels carlins, que ens tornarà a Vilanova d’Escornalbou.

Temps: 1h.40min.

Dificultat: baixa

Distància total: 5 km

Ascens acumulat: 400 m

CAMINS AMARATS D’HISTÒRIA

Caminada que ens permetrà conèixer dos dels pobles de l’antiga Baronia, l’Argentera i Duesaigües, i visitar el castell-monestir d’Escornalbou. La pujada al castell des de l’Argentera ens permetrà reviure els passos dels monjos per l’antic camí magníficament empedrat, ombrejat per una vegetació ufana i amb algunes raconades per al descans del caminant.
Sortim pel sud del poble de l’Argentera i, abans d'arribar a una granja, agafem a la dreta l'antic camí que baixa a creuar un barrancó. Iniciem l’ascensió per l’antic camí empedrat, que conserva trams en molt bon estat. L’ascensió per la vessant obaga de la muntanya d’Escornalbou ens permetrà gaudir d’una vegetació exhuberant, que confereix unes agradables aromes i frescor al camí. L’arribada a la part alta del turó ens pemetrà gaudir d’esplèndides panoràmiques i de la visita al castell. Per baixar cap a Duesaigües haurem de fer un tros de carretera fins agafar el PR* que transcorre para¿lel a la Rasa de Vilamanya. Es tracta d’una pista que ens obsequiarà altre cop amb la frescor de la frondosa obaga d’Escornalbou. Just abans d’arribar al poble de Duesaigües, agafarem a l’esquerra l’antic camí carreter que comunicava el poble amb l’Argentera, una agradable passejada seguint el curs del barranc Reial.

Temps: 2 hores

Dificultat: baixa

Termes municipals: L'Argentera / Vilanova d'Escornalbou / Riudecanyes

Distància total: 6 km

Ascens acumulat: 397 m

EN COTXE PER LA BARONIA

ARBOCET, VILANOVA D’ESCORNALBOU, CASTELL D’ESCORNALBOU, L’ARGENTERA, DUESAIGÜES, RIUDECANYES

La ruta recorre el que fou una antiga baronia medieval creada el S. XII per repoblar el territori després de l'expulsió dels sarraïns. La regió va passar a dependre del terme de Siurana, regit per carta de 1153 i fou donada en franc alou a Arbert de Castellvell, amb la condició de repoblar el lloc i bastir al cim un convent de canonges agustins sota obediència de l'església de Tarragona. D'aquesta donació en va sorgir la baronia d'Escornalbou.

La Baronia d’Escornalbou ha marcat durant molts anys la personalitat i la idiosincràsia d’aquests municipis ja que no va desaparèixer fins al segle XIX. La seva estela ha perdurat, gairebé, fins als nostres dies.

Començarem la ruta per la carretera T-310, que va de Reus a Mont-Roig, i abans d’arribar a Mont-roig, ens desviarem en direcció a Vilanova d’Escornalbou per la carretera T-321.

A un quilòmetre hi trobem L’ARBOCET, que pertany des del segle XIX al municipi de Vilanova d’Escornalbou. Està format per dos únics carrers, el de Baix i el de Dalt, que desemboquen a la plaça de l’Església. S’hi conserva l’església de Sant Joan Baptista, de principis del segle XVII. Al carrer de Baix hi ha una antiga torre de defensa rodona on es creu que es va originar el nucli de la població. A l’extrem sud del mateix carrer, hi ha una altra torre quadrada de construcció posterior. Les dues torres donen a l’Arbocet l’aspecte exterior d’un gran castell. És un lloc pintoresc i tranquil on s’hi pot fer una passejada agradable i, si s’escau, és també un lloc ideal per gaudir d’un dinar típic amb els fantàstics productes de qualitat de la zona.

Sortim del municipi per la carretera T-313 i seguim fins a arribar a VILANOVA D’ESCORNALBOU. El poble de Vilanova es va formar a redós del monestir d'Escornalbou, i des de la seva fundació va formar part de la baronia. L'església parroquial està dedicada a Joan Baptista. Destaca l'edifici conegut com "Cal Peirí", del segle XVII, que té adossada una torre quadrada de defensa. La seva porta és adovellada i en ella es pot observar l'escut familiar.

Sortint de Vilanova ens dirigirem cap al CASTELL-MONESTIR DE SANT MIQUEL D’ESCORNALBOU. Aquesta edificació està formada per un castell i un monestir amb una església, una sala capitular, l'edifici del convent i altres construccions annexes. Des dels arcs del claustre i, en especial, des de l’ermita de Santa Bàrbara, situada al cim del conjunt, es pot gaudir d’una de les millors vistes de les comarques de Tarragona.

Després de la visita guiada al Castell no ens podem oblidar de fer una volta pel camí dels Frares, un corriol que volteja la muntanya de Santa Bàrbara sobre la que s’assenta el conjunt arquitectònic del castell i, més amunt, l’ermita. És una breu passejada molt agradable entre boscos de pins i pedra vermella modelada per l’aigua i el vent des d’on hi ha boniques vistes sobre la Serra d’Argentera, i sobre els pobles de l’Argentera i Duesaigües. Des del Castell d’Escornalbou baixarem cap a L’ARGENTERA, antic nucli on s’hi insta¿laren els romans per aprofitar-se de l’extracció de les mines de galena. És molt confortant passejar pels seus carrers rehabilitats amb molt de gust, en especial el carrer de l’antic camí reial.Després de visitar l’Argentera ens dirigirem cap a DUESAIGÜES per la T-343 on podrem admirar els dos monumentals ponts de pedra amb 14 arcades l'un i 9 arcades l'altre. Es van construir el 1893 per salvar els barrancs d’Enseula i el dels Masos. El viaducte més llarg (viaducte dels Masos) ha estat declarat element del Patrimoni Industrial de Catalunya. La part central d'aquest viaducte va ser volada durant la Guerra Civil el 1939. La marca encara es pot veure avui en dia. Sortirem de Duesaigües i ens dirigirem a RIUDECANYES, el més gran dels municipis que visitarem durant aquesta ruta. Abans d’arribar al poble, però, pararem al pantà. L'embassament de Riudecanyes, situat entre el poble i la serra, matisa les característiques pròpies del paisatge dels boscos de pineda i convida a les passejades. Després ens aproparem al poble. Les primeres dades escrites situen Riudecanyes al segle XII. Podem fer una volta pel poble per adonar-nos de la curiosa nomenclatura dels seus carrers. Des de l'establiment de la festa de Corpus al segle XV, se celebrà la seva vuitada, fet que donà origen a les festes dels barris i als noms dels carrers, que són el dels dies de la setmana excepte el dijous. També podrem visitar l'església parroquial de Sant Mateu, alçada l'any 1582. És un edifici renaixentista construït de pedra i morter, amb columnes de pedra picada i voltes de rajola i guix. Quan haguem visitat Riudecanyes tornarem cap a Reus deixant enrere la baronia i amb el mar mediterrani i la plana del Camp als nostres peus.

Termes municipals: Vilanova d'Escornalbou / L'Argentera / Duesaigües / Riudecanyes

Distància total: 18 km

EN BTT PEL SUD DE LA BARONIA

Excursió apta per fer en bicicleta de muntanya (BTT) i que permet una descoberta dels territoris meridionals de la Baronia, de Riudecanyes fins al castell-monestir, i tornant per Vilanova d’Escornalbou i l’Arbocet. Un paisatge ple de contrastos, del cim d’Escornalbou als poblets agrícoles que s’ajeuen als seus peus, on el treball de la terra continua ben present.

Sortim del poble de Riudecanyes resseguint el pantà pel PR*, que deixarem aviat agafant a l'esquerra un carrer de la urbanització Mar de Riudecanyes. Abans d’arribar a la carretera agafarem a la dreta el camí de Vilamanya, que surt al camí cimentat entre Duesaigües i el castell-monestir, marcat com a PR*. Un cop al capdamunt, davallarem per la carretera fins agafar a la dreta el camí del Castell a Vilanova d’Escornalbou. Travessarem el poble i sortirem per la carretera fins agafar a la dreta el camí a Mont-roig, que seguirem fins una baixada brusca. Aquí seguirem de pla pel camí de l’esquerra, que ens durà fins l’Arbocet. En aquest nucli hi destaquen les dues torres de guaita, una de rodona, tradicionalment assignada als cristians, i l’altra quadrada, dels sarraïns. Sortirem del poble pel camí ramader a Montbrió, que deixarem un cop travessada la riera de Riudecanyes, remuntant-la en direcció nord. La tornarem a travessar i seguirem amunt en direcció Riudecanyes pel camí dels molins, equipat amb panells interpretatius que ens permetran conèixer els molins fariners, d’arròs i de sofre del poble.

Temps: 1h. 15 min. en BTT / 5h. 40 min. a peu

Dificultat: mitjana

Termes municipals: Riudecanyes / L'Argentera / Vilanova d'Escornalbou

Distància total: 18 km

Ascens acumulat: 619 m

• TAMBÉ US PODEU DESCARREGAR LES RUTES DELS CAMINS DE LA BARONIA EN FORMAT.GPX I D'ALTRES RUTES TAMBÉ INTERESSANTS AL SEGÜENT ENLLAÇ: www.muntanyescostadaurada.cat